تغذیه با شیر مادر و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 پس از زایمان

20 ژوئیه 2016-یک تیم چند رشته از دانشمندان مرکز هلمهولتزدر مونیخ به بررسی متابولیسم بدن زنان مبتلا به دیابت حاملگی پس از زایمان پرداختند. این گروه با همکاری دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ(TUM)  و مرکز تحقیقات دیابتآلمان (DZD)نشان دادند که تغذیه با شیر مادر به مدت بیش از سه ماه، تغییرات متابولیکی بلند مدتی را برای مادر به ارمغان می آورد که از ابتلا مادر به دیابت نوع 2 تا 15 سال جلوگیری می کند. یافته های این پژوهش در مجله یDiabetologia منتشر شده است.

چهار درصد از تمام زنان باردار در آلمان قبل از تولد نوزادان خود به دیابت بارداری مبتلا می شوند. اگر چه مقدار قند خون آنها پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد، اما از هر دو زن مبتلا به دیابت بارداری، یک نفر در طی ده سال آینده به دیابت نوع 2 مبتلا می شود. مطالعه ی اخیر نشان داد شیردهی می تواند این خطر را تا 40 درصد کاهش دهد، دلایل این تاثیر هنوز شناخته نشده است.

مطالعه قبلی این گروه از محققان، که توسط پروفسور آنت-گابریل زیگلر، مدیر موسسه تحقیقات دیابت(IDF)در مرکز هلمهولتزدر مونیخ رهبری شد، نشان داد که تغذیه با شیر مادر به مدت بیش از سه ماه پس از زایمان دارای اثر حفاظتی در برابر دیابت نوع 2 است و این اثر تا 15 سال پس از حاملگی باقی می ماند. آنها در مطالعه اخیر به بررسی متابولیسم این افراد برای یافتن علت این تاثیر پرداختند.

دانشمندان تقریبا 200 بیمار مبتلا به دیابت حاملگی را مورد بررسی قرار دادند. از شرکت کنندگان در این تحقیق در طول آزمون، آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش تحمل گلوکز خوراکی استاندارد گرفته شد. سپس دانشمندان در نمونه های خونی این افراد 156 متابولیت شناخته شده ی مختلف را بررسی نمودند. به طور متوسط، سه و نیم سال از زایمان این افراد گذشته بود.

دکترDaniela Much نویسنده ی اول این تحقیق می گوید: ما مشاهده کردیم که متابولیتهای موجود در خون زنانی که به مدت بیش از سه ماه، به فرزندان خود شیر داده بودند به طور قابل توجهی از کسانی که دوره شیردهی کوتاه تری داشتند، متفاوت است. نویسندگان مقاله می گویند: طولانی تر بودن دوره شیردهی با تغییر در تولید فسفولیپیدها و کاهش غلظت اسیدهای آمینه با زنجیره ی جانبی شاخه دار در پلاسمای خون مادر در ارتباط است. این موضوع بسیار جالب توجه است زیرا در مطالعات قبلی ارتباط این متابولیت ها با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 اثبات شده است.

دکتر ساندرا هامل، رئیس گروه کاری دیابت بارداری در IDFمی گوید: یافته های مطالعه ما بینش جدیدی در مورد بیماریهای مرتبط با مسیرهای متابولیکی که توسط شیردهی تحت تاثیر قرار می گیرند، ارائه داد و می تواند یک علت زمینه ای برای اثر محافظتی داشته باشد، او افزود: تغذیه با شیر مادر یک مداخله ی مقرون به صرفه با هدف کاهش خطر طولانی مدت ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان مبتلا به دیابت حاملگی است.

در آینده، دانشمندان این اثرات را به توصیه های درمانی محکمی ترجمه خواهند کرد. هامل می گوید: به طور متوسط، زنان مبتلا به دیابت حاملگی نسبت به مادران غیر دیابتی کمتر به فرزندان خود شیر می دهند و طول مدت زمان شیردهی آنها کوتاه تر است، هدف فعلی ما اینست که استراتژیهایی برای بهبود رفتارهای تغذیه با شیر مادر برای مادران مبتلا به دیابت بارداری تدوین نماییم.

منابع:

Diabetologia, 2016; DOI: 10.1007/s00125-016-4055-8

www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160720094444.htm